Last van menstruatieklachten rond je cyclus?

Waarom heb ik toch die heftige pijn voor, tijdens en/of na de menstruatie? Is een van de VELE vragen die ik krijg.

Menstruatiepijn is een veel voorkomende klacht bij vrouwen. De ene vrouw heeft er meer last van dan de andere, er zijn vrouwen die zelfs ziek op bed liggen door vreselijke krampen of migraine. Sommige vrouwen leggen zich er bij neer, want het hoort er nu eenmaal bij. Maar weet dat het er NIET bij hoort, dat het niet hoeft en jazeker, dat je er WAT aan kan doen!

Menstruatiepijn
Een pijnlijke menstruatie is zo ontzettend vervelend, zeker ook omdat het elke maand opnieuw weer terug komt. Menstruatiepijn is niet leeftijdsgebonden. En… menstruatiepijn komt vaker voor bij meisjes en jonge vrouwen tussen de 16 en 24 jaar oud en toch iets minder bij vrouwen tussen de 25 en 44 jaar.

Waar komen die menstruatieklachten toch vandaan?
Hormonen spelen een grote rol bij de menstruele problemen/klachten.

Bij elke nieuwe cyclus komt er een eicel vrij uit één van de eierstokken. Het baarmoeder slijmvlies wordt dikker onder invloed van onze hormonen. Het baarmoederslijmvlies bereid zich zo voor op de innesteling van een bevruchte eicel.

Wordt het eicel niet bevrucht dan laat het baarmoederslijmvlies na 2 weken weer los en dan hebben we onze menstruatie. De baarmoeder trekt samen. Die pijn voel je in de buik en soms in de onderrug.

Maar er zijn dus vrouwen die zoveel meer pijn hebben en zelfs ziek kunnen zijn, dit heeft te maken met prostaglandinen. Dit is een groep hormoonachtige stoffen die worden aangemaakt door de bekleding van de baarmoeder, zij stimuleren het samentrekken van de baarmoeder.

Dit zorgt dus voor die verschrikkelijke krampen. Vrouwen die van nature een hoger prostaglandinengehalte hebben, hebben dan ook veel meer last van menstruatiekrampen.Wat kan je eraan doen om de menstruatieklachten te laten verminderen of zelfs verdwijnen?

Om van de klachten af te komen of te verminderen is het van groot belang dat je je hormonen weer terug in balans brengt. En supplementen als omega-3, magnesium en DIM kunnen je hierbij heel goed helpen en ondersteunen.

Ook licht bewegen/sporten helpt om klachten te verminderen/voorkomen.

Probeer stress te verminderen/voorkomen, dit kan de menstruatieklachten en oestrogeendominantie verergeren.

En natuurlijk is ook voeding van grote invloed. Er zijn regels wat je wel en niet moet eten, maar ook wat je kan eten in welke periode van je cyclus.

Heb jij last van je menstruele cyclus? De maanden juli en augustus kun je een gratis vetzurenbalanstest (omega-3 en 6 in je bloed) doen! Stuur een mail en vraag naar de voorwaarden!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *