Hormoonbalans en je darmen

Wist je dat gezonde en goed werkende darmen van invloed zijn op je hormoonbalans?

De meeste mensen denken dat de darmen zijn voor een goede vertering. Maar je darmen, en de bacteriën in je darmen, zijn veel belangrijker dan je misschien denkt!

Als je darmen uit balans zijn, dan beïnvloedt dat meerdere delen en systemen van je lichaam. Waaronder je hormonen en neurotransmitters.

Ben je vaak moe? Kom je snel aan? Dat zou met je darmflora te maken kunnen hebben. Wetenschappers vermoeden dat je darmflora een cruciale rol speelt in je hormoonbalans en dat veel ziektes in je darmen ontstaan.

En niet alleen darmziektes zoals de ziekte van Crohn of een spastische darm waar veel mensen last van hebben, maar ook hartklachten, depressies, Alzheimer, astma, artritis, candida, hoofdpijn en obesitas. Het is dus van cruciaal belang om je darmen echt goed te verzorgen.

7 tips

1. Eet prebiotische voeding
Eet voldoende prebiotische voeding die de groei van de goede darmbacteriën ondersteunt. Denk aan uien, prei, knoflook, artisjokken, bananen en gemalen lijnzaad.

2. Drink voldoende water
Je lichaam heeft water nodig om bacteriën en onbruikbare resten door je spijsvertering te laten bewegen. Water helpt constipatie en een opgeblazen gevoel te voorkomen.

3. Stop met pakjes en zakjes
Stop met het eten van bewerkte voeding, zoals kant en klaar maaltijden, pakjes, zakjes, koek, snoep, ontbijtkoek, optimel en helaas kan ik nog wel even doorgaan. Hier zitten veel geraffineerde suikers in. Door ongezond te eten verstoor je de bacterie-balans in je darmen, waardoor er vervelende kwalen kunnen ontstaan. Van suiker word je echt niet alleen dik, het is ook slecht voor je gezondheid.

4. Stress
Heb je veel stress in je leven? Probeer dit op te lossen. Ga na hoe je je stress kunt verminderen of wegnemen. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging en neem op tijd rust. Als je chronische stress hebt verstoort dat de werking van je darmen.

5. Stop met eten ‘s avonds
Eet regelmatig maar niet continue. Je spijsvertering heeft rust nodig om onbruikbare resten via je dikke darm uit je lichaam te werken. Eet daarom ’s avonds laat of voor het naar bed gaan niet meer.

6. Gefermenteerde voeding
Zorg dat je in je voedingspatroon voldoende natuurlijke gefermenteerde voeding opneemt, zoals zuurkool, kimchi, miso en kefir. Dit heet ook wel probiotische voeding. Let er op dat je verse zuurkool neemt en niet uit een pakje in de supermarkt, want daar zijn alle gezonde bacteriën uit.

7. Natuurlijk en seizoensgebonden groente
Zorg dat je zo veel mogelijk groente eet, vers, lokaal en seizoensgebonden, bij voorkeur biologisch.

BONUS
Als je bovenstaande 7 tips gaat opvolgen zul je merken dat je gezondheid vooruit gaat en dat je je beter gaat voelen. Je bent op een natuurlijke manier stap voor stap bezig je darmflora te herstellen. En dat is goed voor je hormoonbalans en je totale gezondheid.
Soms heb je nog een extra zetje nodig. In dat geval kan het goed zijn een supplement te nemen voor extra ondersteuning van je darmflora. Kies een hoogwaardig PREbiotische supplement. Wil jij weten welke ik aanraad, stuur dan een mail !

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *