Supplementen, van belang of niet?

Als je zo gezond eet, waarom dan ook nog supplementen? En dan is er ook zoveel op de markt, wat kan ik dan het beste nemen? Wat is nu echt belangrijk?

Zomaar een paar vragen die ik met grote regelmaat krijg en ze zijn echt wel de moeite waard en van groot belang. Tijd om hier nu meer aandacht aan te besteden.

Iedereen weet wel hoe belangrijk het is om gevarieerd en gezond eten. Misschien heb je de afgelopen tijd vanwege de corona wel een switch gemaakt naar steeds meer puur, vers of biologisch eten. Je zult dan al wel ervaren hebben dat je lichaam je hier heel dankbaar voor is.

Onderzoeken wijzen keer op keer uit dat een groot deel van de wereldbevolking een tekort heeft aan een aantal zeer belangrijke voedingsstoffen.

Maar hoe kan dat dan toch?

– Bewerkte voeding
90% van de voeding dat in supermarkten ligt, is geraffineerd. Dit betekent dat het fabrieksmatig is bewerkt, bijvoorbeeld zodat het geschikter is gemaakt voor goedkope massaproductie. Denk onder meer aan witte rijst, witte pasta, sauzen en witte suiker. In veel gevallen zijn juist hierdoor de belangrijke voedingsstoffen eruit verwijderd en zijn hier toxinen voor in de plaats gekomen.

– Verarming van de grond
Door agressieve landbouwmethoden is onze bodem tegenwoordig zo verarmd en uitgeput, dat planten en gewassen een stuk minder voedingsstoffen bevatten dan vroeger. Een Zwitsers onderzoek vergeleek bijvoorbeeld het verschil in voedingsstoffen tussen diverse soorten groenten en fruit in de periode 1985 tot 2002. Wat bleek: in een kleine twintig jaar tijd bevatte broccoli 55% minder magnesium, appels 60% minder vitamine C en spinazie 76% minder calcium.
Hierdoor moet je steeds grotere hoeveelheden eten (of suppleren) om voldoende van deze stoffen binnen te krijgen.

– Where is the sun?
Tegenwoordig hangen we veel meer binnen (zeker de jeugd). Gaan we toch naar buiten, dan smeren we ons grondig in met een beschermende zonnebrandcrème (wat ook weer een toxische belasting is voor ons lichaam). Maar dit zorgt er ook voor dat we nauwelijks vitamine D opnemen uit zonnestralen. Terwijl de zon nu juist de belangrijkste bron is van deze voedingsstof. Veel Nederlanders kampen dan ook met een tekort aan vitamine D, terwijl deze stof juist cruciaal is voor je gezondheid. Een goede vitamine D-supplement is daarom (zeker in de herfst en winter) aan te raden.

– Laaggradige ontstekingen
Veel mensen hebben tegenwoordig last van chronische laaggradige ontsteking. Dit kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je altijd moe wakker wordt, of dat je immuunsysteem permanent is geactiveerd. Maar het veroorzaakt ook hormonale disbalans, hart en vaatziekten, diabetes en ik kan zo nog heel lang doorgaan. Ook hier roept je lichaam alsmaar om extra voedingsstoffen, omdat het deze wil gebruiken om bacteriën, infecties of schade te bestrijden.

De behoefte aan al die stoffen is zo groot, dat het tegenwoordig dus zo goed als onmogelijk is dit alleen met voeding binnen te krijgen. Een voedingssupplement is een voedingsmiddel dat puur bedoeld is als aanvulling op een gezond en evenwichtig voedingspatroon en mag dus niet als vervanging hiervoor worden gebruikt. Ik kan niemand verplichten, maar op z’n minst wel adviseren om een goede VLOEIBARE omega-3 te nemen, die ook hoog is in EPA en DHA en die ook polyfenolen bevat.

Basis supplementen die ik sowieso aanraad;
– Omega-3 (vloeibaar)
– Een goede multi-vitamine en mineralen
– Magnesium
– Vitamine D
– Pre-biotische vezels

Er zijn zeker nog meer redenen om een goede supplement te nemen, dus ik zeg: doe het gewoon! Maar ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: een GOEDE (dus niet dat goedkope potje van die drogist…).

Gebruik jij supplementen? Zo ja, welke? Benieuwd welke supplementen ik je zou aanraden? Jouw reactie ontvang ik graag!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *