Omega-3

Omega-3 is een essentieel vetzuur. Deze vetten krijg je alleen binnen via voeding, want je lichaam kan het niet zelf aanmaken. Maar van vet word je toch dik? Nee…. Niet van deze. Omega-3 zijn goede vetten en goede vetten heb je juist hard nodig voor een goede gezondheid.

De voordelen
Het celmembraan, de celwand, zorgt ervoor dat voedingsstoffen de cel in vervoerd kunnen worden en afbraakproducten van binnenin de cel naar buiten worden afgevoerd. Omega-3 bevordert dit proces. Hoe meer omega-3 een celwand bevat, hoe flexibeler de wand is en hoe beter dit proces verloopt. En dat is keihard nodig voor een goede gezondheid.

Maar Omega-3 doet meer:
• Het is belangrijk voor een gezonde hormoonbalans. Dat heeft alles te maken met die flexibele celwand en de mogelijkheid van je cellen om hun functie goed uit te voeren.
• Het helpt menstruatieklachten verminderen en helpt bij PCOS en endometriose.
• Je energielevel Doordat je cellen beter voedingsstoffen kunnen opnemen, kunnen deze beter hun functie uitvoeren en krijg je veel meer energie. Je cellen werken immers veel efficiënter.
Gezond slaappatroon. Bij een te laag Omega-3 gehalte is er vaak ook te weinig melatonine, het hormoon wat nodig is om in slaap te kunnen vallen.
• Het tegengaan van chronische ontstekingen. Een ontsteking is een nuttige reactie van je lichaam en is belangrijk, bijvoorbeeld om infecties te bestrijden. Maar soms duurt een ontsteking heel lang, zelfs zonder dat er sprake is van een infectie of wond. En deze langdurige ontstekingen dragen bij aan bijna elke Westerse welvaartsziekte, zoals hart- en vaatziekten en kanker.
• Het helpt hart – vaatziekten voorkomen. Dus door chronische ontstekingen te verminderen. Maar ook door het HDL-cholesterolgehalte (het ‘goede’ cholesterol) te verhogen en het voorkomen van slagaderverkalking. Maar Omega-3 verlaagt ook de bloeddruk doordat het de wanden van de bloedvaten flexibeler maakt.
• Het geheugen. Ja echt! Wist je dat de helft van je hersenen uit vet bestaat? Je hebt Omega-3 vetzuren nodig om je hersenen goed te laten functioneren. Omega-3 kan daarom ook helpen om bijvoorbeeld Alzheimer te verminderen of zelfs te voorkomen.
Concentratieproblemen en hyperactiviteit (o.a. ADHD). O jazeker, die kunnen ook verbeteren door het gebruik van Omega-3!
• Zwangerschap. Tijdens je zwangerschap is het heel belangrijk om omega 3 binnen te krijgen. Het kindje in je buik heeft dit nodig voor de ontwikkeling van de hersenen en gebruikt daarvoor jouw Omega-3 vetzuren. Zowel voor, tijdens als na zwangerschap is Omega-3 ontzettend belangrijk (denk bijvoorbeeld aan het voorkomen van postnatale depressie).
• Het is goed voor je huid. Gezonde celmembranen leiden tot een soepele, zachte, vochtrijke huid met minder rimpels.

Krijg jij voldoende Omega-3 binnen?
Eet jij voldoende vette vis?
Ik kan het bij je testen d.m.v een simpel vingerprikje. Nieuwsgierig? Neem gerust contact met mij op voor vrijblijvend meer informatie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *